پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5894
-
الف
+

صحت: ادامه «لیسانسه‌ها» را عجیب و غریب می‌سازم

سروش صحت کارگردان مجموعه تلویزیونی «لیسانسه‌ها» درباره این سریال با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

سروش صحت کارگردان مجموعه تلویزیونی «لیسانسه‌ها» درباره این سریال با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

سروش صحت را بیشتر به عنوان کارگردان سریال های طنز موفق تلویزیونی می‌شناسیم. کارگردانی که بدون مقدمه چینی خاص، همراه با چاشنی فانتزی، مخاطب را سرگرم سریال‌هایش می‌کند و لا به لای کمدی، انتقاد هم می‌کند.

سروش صحت که پیش از این کارگردانی مجموعه های طنز "شمعدونی"، " پژمان" ، "ساختمان پزشکان" و " چهارخونه" را به عهده داشته است، این روزها با مجموعه ی "لیسانسه‌ها" مهمان آی‌فیلمی‌ها  است. او در این کار علاوه بر کارگردانی به همراه ایمان صفایی به نویسندگی کار نیز مشغول می‌باشد.

صحت این بار در سریالش که باز هم طنزی اجتماعی است سراغ مسایل و مشکلات جوان‌ها رفته و با بازیگر‌های جوانی چون امیرحسین رستمی، هوتن شکیبا و امیر کاظمی همکاری کرده است. به بهانه پخش مجموعه تلویزیونی «لیسانسه‌ها» به سراغ این هنرمند رفته‌ایم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

سریال «لیسانسه‌ها» ایده بسیار جالبی دارد. اینکه به شیوه‌ای متفاوت، مشکلات جوانان لیسانسه را مطرح کردید. این ایده چطور به ذهنتان رسید؟

من و ایمان صفایی اکثر متن‌هایمان را در کتابخانه ملی می‌نویسیم. خب طبیعتا بیشتر افرادی که آنجا می‌بینیم جوان هستند و با دیدن جوانانی تحصیل کرده تصمیم گرفتیم تا به این شکل که در «لیسانسه‌ها» می‌بینید، به مشکلات و معضلات آن‌ها بپردازیم.

آقای صحت چرا «لیسانسه‌ها» دو فصل شد؟ زیرا فصل اول، بدون هیچ نتیجه گیری به پایان رسید و مخاطب را به حالت تعلیق درآورد. به نظر شما بهتر نبود دو فصل لیسانسه‌ها تبدیل به یک سریال 60-70 قسمتی میشد؟

ببینید وقتی که برای «لیسانسه‌ها» طرح نوشتیم قرار نبود دو فصل بشود، بلکه قرار بود سریالی 60 قسمتی بشود. اما حدود 23 قسمت که ضبط کردیم و این سریال پخش شد، قرار شد قسمت‌های دیگر به عنوان فصل جدید پخش شود اما برای ما فصل جدیدی به حساب نمی‌آمد چون نه تعطیل شده بودیم، نه فکر جدیدی داشتیم و نه ایده‌ای. اصلا داستان ما به جایی نرسیده بود که بخواهد فصل اول به پایان برسد و خودمان یک طرح ایجاد کردیم که سه دوست قصه به کافه بروند و در نهایت در پارک بخوانند. ولی این را قبول دارم که فصل اول «لیسانسه‌ها» وسط کار تمام شد.

برای شما که یک برنامه‌ریزی خاصی انجام داده بودید، سخت نبودید که مجبور شوید شیوه کار را تغییر دهید؟

نه زیاد. به نظرم اتفاقات خوبی افتاد که مردم خیلی دوست داشتند. همیشه این نظر را داشتم که باید با شرایط کنار آمد و با اصول ادامه داد.

خب شما گفتید که برای فصل دوم «لیسانسه‌ها» هیچ ایده‌ و طرح جدیدی نداشتید. یعنی از همان زمانی که «لیسانسه‌ها» را نوشتید، طرح و ایده شما برای «لیسانسه‌ها 2» این بود؟

خیر. من با ایمان صفایی نویسنده کار صحبت کردم و به این نتیجه رسیدیم که مردم قبول نمی‌کنند بعد 6 ماه دوباره همان داستان را ببینند و طبیعتا می‌گویند که شما در این چند ماه چه کاری را انجام دادید و با فصل اول چه فرقی کرده است.

به همین خاطر یک سری ایده آمد در ذهنمان مثل خواننده‌ای که در بعضی صحنه‌ها در تصویر می‌آید و همان خواننده به یکی از بازیگران سریال تبدیل شد و به صورتی کارکترسازی کردیم برای آن خواننده که می‌شد با آن هم شوخی کرد و هم موقعیت نمایشی ایجاد کرد و یک سری از حرف‌ها رو حذف نکردیم و به جای آن صدای بوق گذاشتیم تا مردم خودشان در ذهنشان جای آن حرف را پر کنند. اینطوری شوخی روی شوخی بود و هم این که چیزی که نباید پخش بشود با این ترفند واقعا پخش نشد.

ما در فصل دوم قرار بود «لیسانسه‌ها»ی متفاوتی را نمایش بدهیم به همین خاطر در قسمت اول فصل دوم دُز خواندن، فانتزی‌ها، بوق و هر چیز دیگری را بالا گرفتیم تا به مخاطب نشان دهیم تغییرات فصل دوم لیسانسه ها را.

خب همیشه فصل دوم هر سریال یا فیلمی ریسک بالایی می‌خواهد. از نظر شما «لیسانسه‌ها2» را مخاطب قبول کرد؟

خیلی‌ها با دیدن «لیسانسه‌ها2» جا خوردند. یک عده دوست داشتند و عده زیادی دوست نداشتند اما ما خیالمان راحت بود و به بازیگران می‌گفتیم که این شیب انتقاد کمتر می‌شود و بعد به یک تعادل می‌رسد و خیلی خوشحالم این اتفاق افتاد و مردم بعد از چند قسمت قبول کردند.

به هر حال وقتی یک چیزی قبلا بوده و مورد استقبال قرار گرفته و قرار است فصل دوم آن ساخته بشود یک عده‌ای دوست دارند و عده‌ای دیگر ایراد می‌گیرند اما در کل راضی بودند.

درباره ادامه «لیسانسه‌‌ها» بگویید. در اخبار و شبکه‌های مجازی خوانده‌ام که قرار است «فوق لیسانسه‌ها» ساخته بشود.

بله. در حال محیا کردن شرایط هستیم تا «فوق لیسانسه‌ها» را بسازیم و نشان دهیم این سه پسر لیسانسه‌، اکنون فوق لیسانس گرفته‌اند و آیا دغدغه‌هایشان کمتر شده یا بیشتر اما برای من خیلی روشن است که ادامه لیسانسه‌ها را با اتفاقات عجیب و غریب خواهیم ساخت.

 

گفتگو: هانیه خاوری

نظر شما
ارسال نظر